GRATTIS TILL STUDENTEN LILLEBROR!!!!!!

Cykelsemester! !

Nu har vi tagit oss runt vättren, det tog sin lilla tid men väl hemma känns det lite overkligt att i verkligen har tagit oss alla de 400 kilometrarna. Det var en jätte rolig semester som jag lätt kan göra om igen. Vi upplevde både jobbiga och otroligt roliga stunder på färden och är helt klart ett minne för livet. Får se vad det blir til nästa år ;)!

Ska göra en kort sammanfattning av våran resa. Det började på lördagen, Micke oförberädd som vanligt var tvungen att gå upp tidigtr för att fixa sin cykel och jag fick packa hans väskor. Väl iväg (lite senare än planerat) mötte vi upp Helena inne i Linköping. Runt nio var vi påväg. Första sträckan och till första stoppet på vägen Gränna var 10 mil. Det gick helt problemfritt. Väl framme kom Helenas föräldrar förbi och bjöd på grillad korv och rabbarberpaj!!! Väldig snällt av dem.

Dag 2, Söndag. Den dagen var målet Habo och fiskebäckscamping. Vi hade set ut en badplats på vägen dit som vi skulle bada på men som vi tyvärr passerade lite snopet. Sen passerad vi Jönköping. Innan Jönköping fanns det stora äppleträdplanteringar, som man blev helt häpen av. Det var så vakert, som att vara utomlands. In till Jönköping var det nedförsbacken med breda cykelvägar ut ur Jönköping var det i stället värdens uppförsbacke, en riktig mördarbacke! Efter att vi åkte lite fel i Bankeryd hittade vi till campingen. Väl framme konstaterade vi att vi var tvungna att åka tillbaka till Bankeryd för att handla mat, vilket betyde ännu mer cyklande.

Dag 3, Måndag. Även nu i efterhand kallad helvetes dagen. Den var tänkt från början att vara en ganska slapp dag men så blev inte fallet. Vi skulle bara ta oss till Hjo den dagen, viket kanske bara var 6 mil eller något likande. Så tanken vara att vi skulle komma fram rätt tidigt för att kunna relaxa där ett tag men så blev det inte!!!!! Vi åkte på en större väg halva sträckan men tänkte sen svänga in på en mindre väg därefter, vilket vi gjorde. Där vi svängde skulle det finnas mat enligt skyltarna, vilket passade bra för vi var utsvultna när vi kom dit! Vi följde skytarna och vid den sista var matskylten överstruken. Vi frågade en herre där om var vi då kunde hitta mat, och han upplyste oss om att det hade funnits en pizzeria där men den brunnit ner och det fanns en grill men den var inte öppen på måndagar. Så närmsta matställe var Hjo, allså närmare 3 mil. Men det var lugnt tyckte han eftersom det skulle vara en jättefin cykelväg till Hjo därifrån om vi fortsatte på den vägen. Vi var trötta, utsvultna och hade inte något större val än att fortsätta. Vi följde vägen, som bara bestod av uppförsbackar för att missa den avtagsväg vi skulle in på men när vi väl var på rätt väg konstaterade vi att den "cyklerväg" han tyckte vara jätte fin var en grusväg. En mil på grusväg i gassande sol och med hunger känns som tusen svåra år. Det vi hade att äta vara Gränna-polkagrisare! Väl framme i Hjo hittade vi en camping och satte upp tältet för att sedan leta reda på en pizzeria och beställa var sin STOR PIZZA! MUMS!!!!! Och efter det en stor GLASS!

Dag 3. Vårat mål var för den dagen Karlsborg och sedan några mil in i Tividen. I Karlsborg åt vi lunch på en thaiesturang, en buffe där vi fick äta hur mycket vi ville. Skillnad från dagen innan, jaaa! Vi gick runt i Karlborgsfestning och åt glass och slappade. Efter det var det grusväg igen, fram till campingen. Campingen var ett underbart litet ställe som låg precis vid en mindre sjö. Synd vara att det var fullt med knott, så Helena och jag var helt uppätna av de små äcklen på morgonen. Man kan gott säga att vi vakna med ett ryck och sprang ur tältet när vi såg tältets innertak var täkt av de svarta små krypen.
Dag4. Vi rundade vätterns topp den dagen. Vi vara tvungen att stanna lite längre i Askersund för att Micke skulle titta till sin klämskada på en vårdcentral (där de konstatera att fingret såg förvånatvärts bra ut för den miljö vi hade bott i). Efter det lilla stoppet åt vi mat och GLASS. Han till och med leta efter en bortsprungen hund. Trevlig stad Askersund!
Där efter cyklade vi några mil till, för att övernatta en sista gång på resan, nu i Sänna. Även här fanns det knott men vi hade lärt oss av förra natten och nu var vi förberädda:
En jättefin stand hade de även på denna camping. Att bara i vättern var varierande kallt men här var det riktigt behagligt.

Dag 5. Sista sträckan hem 9 mil! Stannade till i Motala för mat på MacDonals. Efter det strulet kunde jag konstatera att det inte blir MacDonalds på ett långt långt tag, och vi fick lära oss att de löser problemen med att erbjuda glass gratis för att lugna kunderna. När man är hungrig och cyklat långt vill man bara få sin MAT, inget annat!!!!!

Vi kunde inte haft mer tur med vädret. Varmt och soligt alla dagarna. En konstig solbränna hade man när man kom hem. Cykelbyxor har vi allihoppa!!!! Mickes bränna var nog värst:

Jag kan varmt rekommendera att ta sig en tur i sverige på cykel. Det är mycket man får se, Sverige är inte så dumt faktiskt. Det är även ett bra alternativ i miljösynvinkel. Sa ta fram cykeln och gör vägarna osäkra.

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu