UMEÅ

Ja nu var man som sagt här uppe i norr. Ume har blivit en invånare mer i måndags. Åkte från Linköping med tåget klockan sex på kvällen. Eller ja.. halv sju med det med all försening. Väl tio min in på resan blev det mer förseningar pga signalfel. Till mitt första byte i Västerås var vi en halvtimme försenade... men det gjorde inget för det tåg från göteborg var drygt en timme försenad, så blev att fördriva 40 min på Västerås tågstation. SEN väntade en lång resa upp mot Umeå.... Efter totalt 14 timmar ca var jag framme på måndags morgonen vid halv nio tiden. Hade inte sovit mycket den natten... försökte lägga mig över två säten och sov väll lite men var inte det minsta skönt.

När jag var framme tog jag taxi till huset där jag hyr ett rum. De hade lagt ut en nykel åt mig så det var bara för mig att gå in. Var lite konstigt att bara gå in i ett främande hus så där. :P Trött var man också... men var bara att lämna av sakerna och traska till universitetet. Där var jag sedan hela dagen till fem. Där efter till affären för att handla mat. Nej var sjukt sjukt trött efter den dagen. Ny plats, nya saker, massa information, nya lokaler att hitta i ....mm. Jag somna vid åtta! :P Upp tidigt dagen därpå också... träffa handledaren vid halv åtta. Men kunde inte göra så mycket den dagen eftersom alla torvprover fortfarande var frysta. Så var bara att vänta tills i dag att börja dela upp proverna och plocka bort levande material.

I dag har jag stått hela dagen på labb och hållt på med proverna och göra de klara för försöket. Var klar med det vid halv fem. Då var det bara att ställa in sig på att jobba övertid eftersom de skulle helst in prover i ugnen över natten också. 90 deglar skulle vägas... fyllas på med material... och vägas igen!!! Därefter in i ugnen! Jag var klar vid kvart över sex. Lång dag men nu känns det i alla fall som man har påbörjat hela exjobbet!!! :)

Har inte hunnit se mycket mer än universitetet och affären just nu. Hoppas hinna med att ge mig ut i vildmarken utanför umeå och se den underbara natur som finns här (som jag såg en glimt av när jag kom med tåget). 
Har inte hunnit ta några bilder heller. Här hitta jag en fin sommarbild på myren som mina prover är tagna, Degerö stormyr. Kanske ska följa med några dokturanter nästa vecka dit ut, de skulle ta vattenprover och vara där ute hela dagen. Får se om jag kan hänga på.

Degerö Stormyr

Hoppas få lite tid över så man kan gå runt en sväng i Umeå också.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!